تشویق کودکان به مطالعه نیازمند همت‌ جمعی استارسال شده توسط در آوریل 2, 2020


سعیده موسوی‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تقویت فرهنگ کتاب و کتابخوانی در میان کودکان، اظهار کرد: تا زمانی‌که محصولات فرهنگی کافی و لازم تهیه نشود، نمی‌توان از جامعه توقعی داشت. البته این مسئله شامل مواردی از جمله سرمایه‌گذاری درست و منطقی در بخش تولید کتاب، حمایت از مؤلفان، مترجمان و ناشران، بالا بردن تیراژ چاپ کتاب‌های کودک، توزیع گسترده و آسان کتاب می‌شود. همچنین باید به تولید محتوای خوب و مناسب توجه داشت.
این شاعر حوزه کودک و نوجوان با بیان اینکه داستان و شعرهای کودکانه علاوه‌بر ایجاد لذت و دوری از پند دادن، باید کودک را کنجکاو وادار به پرسش و جست و جو کند، افزود: باید برای دسترسی راحت خانواده‌ها به کتابخانه‌ها، کتاب‌های خوب و ارائه فهرستی مطمئن از کتاب‌های مناسب تلاش کرد. پرسش و دغدغه‌ی بسیاری از والدین امروزی این است که چه کتابی به لحاظ محتوا و گروه سنی مناسب کودک آن‌ها است.
وی تصریح کرد: مسئله بعد فرهنگ‌سازی در مدارس و مراکز آموزشی است. نظام آموزشی ما علاوه‌بر مجهز کردن کتابخانه‌های مدارس به تولیدات روز باید از کلیشه‌ها فراتر برود و ساعات مطالعه آزاد برای دانش‌آموزان فراهم کند. همچنین ضمن معرفی نویسندگان و شاعران کودک و دعوت از آن‌ها برای دیدار و گفتگوی نزدیک با دانش‌آموزان، باید از کودکان بخواهد کتابی را بخوانند و برای دوستانشان بازگو کنند.
موسوی زاده در پاسخ به این سوال که رسانه تا چه‌اندازه در تشویق کودکان به کتاب و فرهنگ کتابخوانی موفق بوده است، اظهار کرد: تبلیغات مفید و درست در تمام رسانه‌ها و مکان‌های عمومی می‌تواند توجه کودکان و خانواده‌ها را به خود جلب کند. چه طور می‌شود که تبلیغ یک پوشاک، اسباب‌بازی یا خوراکی کودک را به سمت خود می‌کشاند؟ در خصوص محصولات فرهنگی نیز همراه با خلاقیت و پرهیز از نصیحت، می‌توان با جذابیت و کشش کار کرد. رسانه‌ها به راحتی می‌توانند به جای هزینه کردن برای برنامه‌های گل و بلبل با محتوای ضعیف، برنامه‌های خوب و مفید بسازند. مطمئناً مؤلفان و تصویرگران ادبیات کودک از همکاری دریغ نخواهند کرد، به این شرط که حقوق مادی و معنوی آنها حفظ شود.
فضای مجازی ابزاری قوی برای فرهنگ‌سازی، گسترش محتوا و تبلیغات است
این شاعر کودک و نوجوان در خصوص کتابخوانی کودکان و فضای مجازی، اظهار کرد: فضای مجازی ابزاری قوی برای فرهنگ‌سازی، گسترش محتوا و تبلیغات است. اپلیکیشن‌های فروش، دانلود و معرفی کتاب، کمک زیادی به پیوند کودک، خانواده و کتاب کرده‌اند. کتاب‌های صوتی نیز نمونه موفق دیگری از فعالیت‌های مجازی است. همچنین واقعیت افزوده، مثل qr code یک نمونه موفق دیگری‌است که به فهم و یادگیری بهتر کودک کمک می‌کند تا از چند حس خود بهره بگیرد و محتوا را آسان‌تر و بهتر درک کند و به خاطر بسپارد.
وی تصریح کرد: در این روزهای کرونایی و خانه‌نشینی، فضای مجازی که حالا دیگر باید گفت حقیقی، ضمن نجات دادن مردم از افسردگی و انزوا، آن‌ها را کتاب‌خوان کرده است. دنیا به سمت تولید محتوای الکترونیک پیش می‌رود و این مسئله برای نجات درختان و طبیعت مفید است. البته استفاده درست و به‌جا از این ابزارها نیز مهم است.
موسوی‌زاده با بیان اینکه ایجاد فضای رقابت سالم در مراکز آموزشی و خانواده‌ها، به جای رقابت بر سر کفش، لباس و… یکی از هزار و یک راهی است که می‌توان کودک را تشویق به مطالعه کرد، افزود: بردن کودکان به طبیعت، کنار حیوانات و خواندن کتاب، همچنین بازی، نمایش، نقاشی و موسیقی در حین خواندن کتاب و قصه‌گویی از دیگر راه‌ها برای تشویق کودکان به مطالعه است.
تشویق کودکان به خواندن، مطالعه و کسب آگاهی، نیازمند همت جمعی است
وی در انتها با اشاره به اینکه تشویق کودکان به خواندن، مطالعه و کسب آگاهی، نیازمند همت جمعی است، گفت: این مسئله کوشش همه‌جانبه والدین، مربیان، مهدها، مدارس، آموزش و پرورش، رسانه‌ها و…. را می‌طلبد. البته ما نیز باید بپذیریم کودکان ابزار دست ما نیستند و قرار نیست ربات تربیت کنیم. کودکان مطیع، بی‌پرسش و ناآگاه، آدم‌بزرگ‌های خطرناکی می‌شوند.
در ادامه جواد نعیمی، نویسنده کودک و نوجوان در آستانه روز جهانی «کتاب کودک» در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن آرزوی توفیق برای تمام افرادی که در راستای گسترش کتاب و کتابخوانی در جامعه، به‌ویژه برای کودکان و نوجوانان تلاش می‌کنند، اظهار کرد: کتاب یکی از مواردی است که باید در سبد هر خانواده‌ای به‌وفور وجود داشته باشد. کتاب برای همه افراد باید شکل آب برای ماهی را داشته باشد. انسان برای زنده‌بودن به آگاهی، تجربه و دانش نیاز دارد که این موارد در سایه مطالعه کتاب به دست می‌آید. از همین‌رو؛ روی کودک و کتاب کودک باید حساب ویژه‌ای در زندگی داشت و از طریق خانواده‌، مراکز آموزشی و رسانه‌ها باید احساس نیاز و علاقه کودکان به مطالعه و کتاب را تقویت کرد.
این نویسنده کتاب کودک و نوجوان با اشاره به اینکه هرچیزی که بتواند انسان را از انگیزه و اهداف خود دور کند یک آفت به شمار می‌رود، گفت: به دلیل عدم شناخت ما در استفاده صحیح از فضای مجازی، این فضا بر برخی از مسائل غالب می‌شود. در حالی که اگر به‌طور صحیح از آن استفاده شود می‌تواند به رشد و تکامل انسان کمک کند. بنابراین، بزرگ‌ترها علاوه بر مدیریت باید به کودکان خود یاد دهند که چگونه از این فضا استفاده کنند.
مطالعه کتاب والدین یک عامل مهم برای تشویق کودکان به کتابخوانی است
وی با بیان اینکه مطالعه کتاب از سمت والدین یک عامل مهم برای تشویق کودکان به کتابخوانی است، افزود: مشاهده مطالعه اعضای خانواده، خود زمینه‌ای برای تشویق کودک است. البته در دسترس بودن کتاب نیز اهمیت دارد و خانواده‌ها علاوه بر خرید کتاب، باید به کودکان خود کتاب هدیه دهند. در گذشته به دلیل اینکه همه افراد از سواد برخوردار نبودند، بزرگان خانواده در ایامی مانند شب‌های چله، برای سایر اعضا کتاب می‌خواندند و حال اگر این رسم تکرار شود خود یک عامل تشویق به کتابخوانی به شمار می‌رود.
نعیمی در انتها عنوان کرد: ارتباط دادن کتاب با بچه‌ها و در دسترس بودن آن برای کودکان اهمیت فروانی دارد. مراکز مختلف از جمله مدارس می‌توانند زنگ‌های کتاب‌خوانی و معرفی کتاب داشته باشند. اکنون رسانه‌ها نیز برنامه‌های مختلفی در زمینه کتاب دارند اما باید بیشتر به این مسئله بپردازند. اگر کتاب به‌وفور از سمت جامعه، رسانه و خانواده مشاهده شود، انسان به‌طور خودکار به سمت کتاب‌و کتابخوانی جذب می‌شود.

اخبار کتاب کودک

کتاب کودک هفته کتاب و کتاب خوانی فرهنگ کتابخوانی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *